torsdag 7. august 2008

Hete digitaldebatter

Hva har virkelig vært nyttige mediedebatter i sommer (for meg)


Inspirert av Bente Kalsnes sin blogg har jeg prøvd å oppsummere hva som har vært de nyttigste mediedebattene for meg i sommer. Det er preget av at jeg for første gang har vært online (på en litt dyr og dårlig måte) på hytta i Bohuslen og har skaffet meg en etter hvert velutbygd google-leser.
Jeg hopper over de norske debattene, som stort sett har handlet om å mobbe Dagbladet mer eller mindre rettferdig eller spekulere i om Edda får endret eiersituasjonen. De internasjonale debattene, som har relevans i den norske medieutviklingen, har i stor grad dreid seg om

* Avisenes nedtur
Amerikanske avisers forferdelige økonomiske nedtur. Det gir rom for spørsmål om dette er et varsel av hva som vil komme, eller om det er en ekstremvariant i et land hvor mediene har hatt mye hardere konkurranse og hvor avisene i sum har vært for dårlige til å omstille seg digitalt.
Dette er for øvrig en utvikling som ikke har tatt slutt.

* Mister fotfeste på lokale penger
Det er spesielt annonsekronene som forsvinner i mye større takt enn leserne, og de nye digitale kronene er langt fra like lønnsomme som de gamle papir(monopol)pengene.
Denne bloggen er bare en av flere som har kommentert en artikkel i Wall street journal som bekrefter hvordan også lokalmediene mister taket på sitt marked. Den gir i tillegg noen innspill til mediehusene på hvordan gripe tak i det lokale markedet. Denne debatten tas også her.

* Samtidig viser en britisk undersøkelse at avisannonser er best likt (minst mislikt) av leserne, mens mobil ligger dårligst an.

Hva skal avisene gjøre nå?
Her er noen av bidragene til de mer grunnleggende debattene for mediehusene:
* Ti punkter for framtidens digitale journalistikk.
Det er vanskelig å komme utenom Jeff Jarvis sine ti punkter for framtidens digitale journalistikk, som også er omtalt og blogget tidlig på sommeren av Hivand.
Jeg hørte på Jarvis på studietur i New York med BI sitt masterprogram i flermedial ledelse, og han var verd turen alene. Hans blogg BuzzMachine er en av de mer interessante å følge, av de jeg har ramlet over.

* Her er ti andre oppskrifter fra den mindre kjente Mark Potts

* Her er 15 forslag for å få aviser til å vokse,
fra aviskjeden Tribune sin innovasjonssjef.

* Og slik ødelegges en avis
Her er for øvrig en god oppskrift fra tidligere i sommer på hvordan man best ødelegger en avis på 20 måter – jeg syns dessverre mange av dem er treffende for min egen avishverdag.

* Her er erfaringene til en journalist i LA times som har hoppet av, og tar et sviende oppgjør med sin tidligere arbeidsgiver i 42 punkter ting han har lært i forhold til moderne mediedrift

* Hva har krisen ført til i redaksjonene:
En større studie fra amerikanske aviser har ført til rapporten ”State of the newsroom”
Den er oppsummert her
Den viser blant annet hva det blir mer av:
- Lokalsamfunnsdekning, utdannelsesstoff, undersøkende (litt optimistisk kanskje), web-vakter på morgenen, video på nett, databasejournalistikk, mobile journalister, nisjenettsteder, journalistblogger.

og mindre av:
- Bemanning, erfaring og alder hos journalistene, sider og nyhetsdekning, utenriks og riksnyheter, kunst og feature, redigering, fotografer. .

Jeg skipper alle de negative artiklene om konsekvensene av dette, og henter i stedet fram kåringen av de ti beste avisene i forhold til å utvikle seg:


Noen av nøkkeldebattene

* Satsing på lokalt
Dette er bare en av artiklene som diskuterer dette
Og her er en god beskrivelse av lokalavisenes gode framtid hvis de bare tenker på lokalsamfunnene.

* Satsing på sosiale nettverk
Et av spørsmålene er om og hvordan aviser skal utvikle sosiale nettverk
Dette ble også berørt på Knight Ridders store konferanse i sommer:

Dette er jo også vært et hjemlig spørsmål med Origo/Benglers vurderinger ført i pennen av Kristin Lowe.

* Bruken av video eksploderer,
Andy Dickinson (som jeg ikke aner hvem er) har hatt en god serie om hvordan de store engelske avisene bruker videoformater, som blir bra oppsummert i en klassisk klikktittel med ti beste råd.

* Lytte mer til hva som er viktig for leserne
Svenska Dagbladets utmerkede medie- og reklamekommentator/blogger Martin Jönsson har et innlegg om at mediene må bli mer opptatt av hva leserne er opptatt av, og mindre opptatt av det som leserne ikke er opptatt av. For å si det litt banalt.

* Avisene sliter med innovasjonen
Avisenes litt trege omstilling- og innovasjonsevne er også et viktig tema – og ikke mindre aktuelt i Norge. Her er en god beskrivelse av svakheten med Loop-managementfra Knight Tribune sin mediekonferanse i juli.
Og her er selve presentasjonen, med et forslag til løsning

Dette følges også opp av en blogger:

Årsaken som gis er litt interessant – perfeksjonistkulturen i mediene.

Og her er enda en av tipunkts tipsene som det alltid er fristende å klikke på
Og her er en blogg som hevder at avisindustrien ikke er de spesielt dårlige til nyskapning, at det også kan ramme digitale medier i like stor grad, samt en femtrinnsoppskrift for innovasjon.

* Søkemotoroptimalisering
Dette er jo et gigantisk buzzword hos alle som vil opp og fram på søkemoteren, en utvikling som ennå ikke er kommet så langt i Norge. Her er et eksempel fra dette området.
Og her beskrives det hvordan avisene kan lære av rendyrkede online-annonsører.

Det var vel en altfor lang liste, men så er det også en lang sommer.

3 kommentarer:

  1. Wow, omfattende liste dette, Geir Arne, og mange gode lenker. Dersom du klarer å sette 10 prosent av alle tipsene du referer til ut i live, kommer du og Drammens Tidende dere langt. Jeg er særlig opptatt av dette med innovasjon og leserinvolvering, som på mange måter henger sammen. Hvordan være innovative på områder leserne virkelig bryr seg om (var det ikke dere som utviklet sneglekartet)? Og hvordan åpne opp for innovasjoner fra leserne? Jeg tror også det vil være mye godt journalistisk stoff i datastøttet journalistikk eller CAR. Tenk på alle de offentlige tilgjengelige kildene som bare ligger der og venter på å bli brukt. Man kan gjøre mye spennende med kart, men man kan gå også enda dypere ned i materien, som eks. denne http://farmsubsidy.org/

    SvarSlett
  2. Listen er vel mer enn debattoppsamling enn en arbeidsliste, dessverre. Men jeg tror en god organisering av innovasjon gjennom prosjekt-organisering må gjøre det mulig å utvikle raskere, mer og bedre produkter enn det mange av oss klarer i dag.
    Nettopp hva leserne bryr seg om er nok viktig(sneglekartet er laget av våre innovative venner i budstikka.no, i likhet med geotagging av eiendomssalg). Vi har noen egne kart og datastøttede prosjekter på gang, men la meg ikke selge skinnet ennå. Men endel av databasene er ikke så tilgjengelig i Norge som i andre land.

    SvarSlett
  3. Det er riktig at mange databaser ikke er så tilgjengelig i Norge - ennå - men akkurat på det området har media en oppgave å gjøre. Min erfaring er at en del offentlige institusjoner (eks. kommuner og fylkeskommuner, som sitter på mye spennende data) faktisk vil dele data, men vet ikke helt hvordan de skal gjøre det på en smart måte (eller en måte som er lett å bruke for media). Eller så er de ikke oppmerksom på at de har data som andre kan ha interesse av. Jeg har også vært i kontakt med offentlige institusjoner som har planer om å tilgjengeliggjøre data for offentligheten, men som bruker altfor lang tid på å få det til. Altså kan man komme et stykke på vei bare ved å kontakte den aktuelle institusjonen. Når det gjelder private bedrifter/institusjoner, kan det være litt mer kinkig, siden de ofte skal ha seg betalt for å dele data.

    SvarSlett