fredag 12. desember 2008

Hva er Medie-Norges fremste mannsbastion?

Jeg tror det er Tantas representanter på Stortinget.
Spørsmålet melder seg etter at jeg fikk tilsendt en oversikt fra Stortingets presselosje over medlemmene. Der er det pussig i 2008 å se oversikten over Aftenpostens politiske journalister/redaktører på Stortinget: 16 personer, 14 av dem er menn. Nå jobber Solveig Ruud for to, men allikevel. I tillegg er det Christine Engh som lyser opp et ellers mannstungt panel på pamfletten til Presselosjen. (Min gamle arbeidsplass Dagsavisen har for eksempel klart flertall kvinner som skriver om politikk)
Aftenpostens stortingsreportere får ledertreffene i Edda Media eller Oslo redaktørforening (for å ta de to siste litt mannstunge forsamlingene jeg har deltatt i) til å stå fram som møter i likestillingskommisjonen til sammenligning.
Jeg lurte litt på om A-pressens ansvarlige redaktører også kom litt dårlig ut i den dimensjonen, men en liten sjekk viste at der er det et par redaktører blant dagsavisene (Rana Blad og Finnmarken), og en håndfull til blant fådagersavisene.
Edda har kvinnelig redaktør i noen av sine større aviser, Sunnmørsposten og Østlandets blad, og også endel i de litt mindre titlene. Og i Media-Norge er det for tiden veldig sterk likestilling, med nyutnvente Trine Eilertsen i Bergens Tidende og Hilde Haugsgjerd som konstituert redaktør i Aftenposten.
Men jeg har selvsagt ikke oversikt over alle miljøer, så det kan hende det ligger noen enda mer mannstunge miljøer i skjul. Kom gjerne med innspill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar