søndag 8. april 2012

Harde trad-ruter i Sandefjord (og på Østlandet)

Sandefjord har blitt et av de få stedene i Norge med harde ruter sikret med naturlige sikringer.
I påsken repeterte Per Nicolai Robertsen Kong Curling, grad 8/8+, på Mokollen i Sandefjord sentrum, som ble gått av Øystein Krydsby Johnsen ifjor. Han har gått flere andre harde ruter på egne sikringer i området det siste året: Drømmesprekken (grad 8+) i Kastetskogen og Emosjonelt vakum (grad 8/8+) i Kjerringvik.

Tilsammen ser det ut til å være flere harde ruter gått med naturlige sikringer i Sandefjord enn på resten av Østlandet tilsammen. Som oversikten til Per Nicolai Robertsen i kommentarfeltet viser, så er det seks ruter mellom grad 8 og 8+.
Med tanke på at Sandefjord ikke er landets største klatreområde, så er det en ganske stor andel av rutene. Langt mer enn det andre klatreområder i Sør-Norge kan vise til.

(Her har jeg gjort noen endringer med litt korring fra Robertsen)
Harde naturlig sikrede ruter på Østlandet
Her er en rask gjenomgang om hva som finnes av naturlige sikrede ruter på Østlandet ellers, og har jeg ikke fått med meg noe er det bare å legge til i kommentarfeltet:
Det er få harde naturlig sikrede ruter i Oslo og Akershus. Det er vel en fire stykker opp til grad åtte på Hauktjern og omtrent det samme på Fjell.
I Drammensområdet er det en 9- (Vandrefalken) på Askfjell, en 8+ (Kvinner og barn først) på Bergflødt og en 8/8+ (Karaokeklatreren) på Tverråsen.
I Østfold er det enkelte linjer, spesielt på Rolvsøy med Daddas dødsangst (grad 9-) og Allah (grad 8).

Resten av landet får komme i en egen oversikt, men både Blåmannen, Romsdal, Lofoten og Kjerag har hard klatring på egne sikringer. Men strengt tatt er det ganske lite med tanke på hvor mye riss og klipper og vegger som finnes i Norge. Det er vel mange som bør erkjenne at ivrig bolting har ført til at mange ruter som burde vært klatret på naturlige sikringer nå er boltet opp.

Det er et paradoks at så mange norske klatrere reiser til Bohuslän for å holde i hevd en klatreetikk og stil som sier at ruter som kan sikres naturlig ikke bør boltes opp. Så er det også sin sak at det ikke er alle klipper som er så lette å sikre naturlig, men ofte handler det også om manglende ferdigheter hos mange førstebestigere på dette området.

2 kommentarer:

  1. Denne tråden om hardere tradruter i Vestfold trenger en spesifisering.
    Iløpet av det siste halve året er det gått følgende tradruter grad 8 eller hardere.
    1) Mokollen: 2 ruter gått av Øystein M.K.Johnsen " Kong curling" 8/8+ og "Først til mølla" 8.
    2) Kasteskogen: Øystein M.K.J. gikk "Catburgler" 8+ og Runar Carlsen gikk " Drømmesprekken" også 8+, men de 2 rutene har felles topp.
    3) Kjerringvik: Øystein M.K.J. gikk " Tilbake til naturen" 8/8+ og Per Nicolai Robertsen gikk " Emosjonelt vakum" 8/8+.

    Det må sies at det er Øystein M.K.J. som leverer mest, men artig er det uansett at Vestfold begynner å komme på tradkartet.

    Per Nicolai Robertsen.

    SvarSlett
  2. Hei.. vet du noe om hvor "Vandrefalken" slutter. jeg var os se på den. men når jeg kom op finder jeg ingen anker i toppen. men finder i bunden. oppe finder jeg to bolte med endel afstand og den ene har en malion i seg. er dette toppen? for over det sidste over henge ser jeg ingen sikringes muligheter.. og 20 meter runn out er vel ikke meningen.
    og vet du i bunnen om ruten går højre eller venstre om den stein blok som er i bunden.? på det billed jeg fant med tegnet linie går den venstre om. men den tegner også den slutter på toppen i et anker. så det ved jeg ikke hvor meget jeg skal tro på.
    VH
    Anders Andersen

    SvarSlett