onsdag 30. desember 2015

Takk til 27000 besøkende på bloggen og ny rekord.

Jøss. I løpet av året har denne bloggen passert over en million sidevisninger siden jeg startet statistikk i 2009. 
Det siste året har også gitt noen nye rekordtall i antall besøk og antall besøkende, med en vekst på nesten ti prosent. 
  • Det har vært over 105000 besøk ifølge google analytics, en vekst på ti prosent og ny årsrekord for denne bloggen. 
  • 27000 identiteter har lest bloggen, ti prosent flere enn året før. Det er mange personer, selv om det neppe er 27000 personer. Alle som kan litt om nettanalyse vet at det mest sannsynlig er færre (bloggstatistikk er ofte bløff eller mangel på kunnskap om målemetoder), siden samme person kan lese bloggen på mobil eller pc, og kanskje både hjemme-pc og jobb. Derimot er nok veksten på 18 prosent fra året før hyggelig, siden det tross alt tyder på at flere har lest gjennom året. 
  • De aller fleste er naturlig nok fra Norge, men det har også blitt registrert 1500 svensk maskiner som har lest bloggen og 500 danske. 
  • Snittet på omlag 1000-1500 personer i uka ser realistisk ut per uke. En tredel av de besøkende har vært innom under ti ganger. Men det er også en solid andel besøk hver eneste uke. 
Det er ingen enkeltsaker som har dratt opp lesertallene i år. Det er jeg glad for. Mange av de sakene som de siste årene har samlet flest klatrere om bloggen, har vært nyheter eller minneord om sentrale klatrere som har gått bort. I år har jeg ikke hatt noen slike saker på bloggen, selv om det også i år har vært klatredødsfall i Klatre-Norge. 

Paula og Hilde mest lest
Årets klatrenyhet, hvis antall lesere er en indikasjon, var bloggposten om at Paula Voldner og Hilde Bjørgaas sin fribestigning av Blåmannen, som første kvinnelag. Den har fått over 1200 besøk.  
Men den er ikke den mest besøkte i år, for det er en flere år gammel bloggpost om Alt du trenger å vite om klatring i Bohuslän med omlag 1750 besøk bare i år, den blir ofte søkt opp av klatreinteresserte siden den ligger øverst på googles liste hvis du søker på klatring i Bohus. 
Av alle grunner søkte mange også opp bloggposten om traileren til den nye K2-filmen, som ble laget om den fæle ulykken i 2008 da blant annet Rolf Bae omkom i et isras på vei ned. 
Klatreren reddet av helikopter i Nissedal etter 20 meters fall ble også mye lest. (Det gikk forresten bra, ifølge en kommentar fra klatreren selv)
Buldre-NM i Trondheim for noen uker siden ga også mye besøk da Hannah og Thilo vant, samt forhåndsomtalen med rekordmange påmeldte. 
Martin Skaar Olslunds imponerende fribestigning av grad 9 på Vågekallen, kanskje årets norske alpinprestasjon, er også på topp ti-lista. Også den leste du først om her. 

Totalt har det blitt 207 blogginnlegg i løpet av året. Det er pluss/minus der jeg har vært de siste fem årene. Tilbakemeldingene er stort sett gode, og det er såpass mange som bidrar med gode innpill på klatreprestasjoner som det kan blogges om. Så i sum er det hyggelig sørge for en forhåpentligvis rimelig oppdatert blogg om Klatre-Norge i bred betydning av ordet.

Jeg har stort sett ønsket å dekke klatringen bredt, men for å ha fokus på klatringen har jeg holdt meg unna organisatoriske saker også i et rocky år for Klatre-Norge. I motsetning til enkelte dominerende aktører i andre land har jeg også stort sett valgt være en positiv aktør som i utgangspunktet ønsker å behandle alle likt og være positiv til det meste (unntakene er vel overdreven bolting i fjellet eller dårlig streaming fra konkurranser). Men det er klart, jeg blir jo preget av de miljøene og klatrerne jeg kjenner best, så bær over med det eller send innspill hvis det er spennende ting som går meg hus forbi. 

Bloggen blir best i samspill med dere klatrere, så jeg tar gjerne innspill til gode saker eller problemstillinger. 











1 kommentar:

  1. Bra jobba Bore. Overdrevet bolting til fjells og dårlig streaming hehe...

    SvarSlett