Kjerag har for første gang på lenge fått en ny rute. Erik Grandelius og Pete Whittaker klatret Night train (grad 7+) i vestveggen på Kjerag. Som Pete skriver på instagram, så hadde de egentlig tenkt å repetere Bryllupsgaven (7 eller 7+) men klatra feil etter de fire første sva/bushtaulengdene. Så det ble istedet en ny rute opp denne delen av veggen.
Whittaker og Grandelius klatra dagen etter at de hadde toppet ut 2. og 3. bestigning av En Forbundsfiende (grad 8-), som utrolig nok heller ikke har vært repetert siden Robert Caspersen og Bjørn-Eivind Årtun gikk den i fri i 2002 etter at vi hadde vært flere taulag med samme ambisjon. Pete klatra med Jon Egil Auestad mens Erik klatret med Paula Voldner og Kalle Olsson.
Pete beskriver den nye ruta i instaposten. Veien inn i toppveggen er en ganske vått og grønn og i mine øyne løs kamin. Trym Sæland og meg selv prøvde på tidlig 2000-tall, men snudde nettopp av de tre grunnene og heller klatra en av rutene vi ikke hadde gått litt mot venstre (Intet nytt fra Vestfronten).
En av de store gåtene i Klatre-Norge er hvorfor det har vært så lite aktivitet på Kjerag etter de gyldne og hektiske årene fra 1994 til 2002. Bare enkelte nye ruter og bestigninger har skjedd etter det. Noe av forklaringen er kanskje at det kan være litt styr å komme til innstegene. Men som denne bestigningen viser, så er det fullt mulig å pushe opp nye ruter (selv om det kanskje er litt tørrere senere i sesongen).
Det er også mulig å gå litt høyere opp hengedalen i Kjerag hvor det er flere linjer som ber om å bli klatra. Det er i det området det er gått flere isruter de årene forholdene på Kjerag skaper sammenhengende islinjer i nærmere 600 meter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar