fredag 25. juli 2008

Tour de visninger

Ujournalistiske billedserier av folk på fylla eller lettkledde damer er blitt et like viktig dop for mange nettaviser som epo er blitt det for ”Tour de France-ryttere”.

* Billedseriene står for en kunstig høy vekst i sidevisningene til norske lokalaviser på nett, og er en viktig årsak til at en gjennomsnittlig nettavisen fikk 70 prosent flere sidevisninger i 2007.
* Spørsmålet er om billedserier bare er å pisse i buksa – og på annonsørene. For det er ikke gitt at det fører til økt dybde og bredde i nettbruken.
* Samtidig skal man ikke kimse av billedserier. Brukt riktig har de en god journalistisk funksjon, oppfyller et informasjonsbehov og bygger relasjoner og fellesskap med leserne.

Særstilling
Når Vardens nystartede redaktør Lars Kise setter en sluttstrek for denne litt spesielle journalistiske sjangeren , så er ikke det en tilfeldig nettavis som gjør det. Varden har stått i en særstilling av Edda-avisene i forhold til å satse og lykkes med å pushe sidevisninger. Siden tallene ikke er offentlige vil jeg ikke gi de rene tallene, men med en målemetode så har Varden mer enn tredoblet antall sidevisninger fra et snitt i januar 2007 til januar 2008. Det er himmelhøyt over det resten av Edda-avisene kan vise til, og til sammenligning 15 ganger mer enn det regionsavisene bt.no og adressa.no hadde av vekstprosent i samme periode. Kanskje noen av de ivrigste billedpusherne i A-pressen har opplevd lignende tall, men det viser i hvert fall at det ikke er en gjennomsnittsavis som Kise nå har tatt tak i.

Det er et modig skritt for en ny redaktør, men så er da også Kise langt mer enn middels presseetisk bevisst – og bruker nok flere lørdagskvelder på å klage til sivilombudsmannen på offentlige brev unntatt offentligheten enn den gjennomsnittlige avisredaktør i Norge. Dette er et konsept, tror jeg, skapt av innovative og folkelige Fredrikstad blad, fb.no. Men det var tatt ut i sin ytterste konsekvens av Varden og konkurrent Ta.no.

Lettkledde damer
Men det er mange lokalaviser som har satset tilsvarende tungt på slike eller andre typer billedserier. Slik sett er ikke "ut på byen-bildene" verre enn mange A-presseaviser bruk av svært lettkledde modeller for å hente klikk, som for eksempel Nordlys sin store satsing på ”Arctic models”-billedserier i fjor, bilder avisa garantert ikke hadde trykket på papir.


Annonsedrivere
Billedserienes er de litt ressursfattige lokalavisenes verktøy for å hente klikk, som er en av de viktigste inntektsdriverne for annonsesalg. Har du først tatt et bilde, så koster det lite å ta 10 til og legge det ut i en billedserie. Og er du klikkhore, så koster de lite å legge ut de neste 20 bildene også.
Summen er at den vanlige norske nettavisen økte antall sidevisninger med 70 prosent i fjor. Det er et tall som både oppgis av A-pressen i årsrapporten, og som kommer fram hvis man måler gjennomsnittet av de fire første ukene i 2007 og 2008 på TNS sin toppliste.

Kjør debatt:
Bruken av billedserier problematiseres av mange, blant annet i rapporten IJ-rapporten ”Nytt på nett” til Ivar Andenæs, som tar for seg nordnorske avisers nettsatsing, et sted hvor a-pressen har en dominerende stilling. ”Enkelte aviser har mellom 30 og 40 bildeserier”, skriver Andenæs. Han kaller antall sidevisninger ”kunstig høye”.
Så la oss ta ”kjør debatt”.

Uproblematisk med billedserier.
* Det kan være en bra presentasjonsform for å vise fram flere bilder enn det ene som kommer på trykk, som når DTs eminente fotograf Lisa Selin lager en serie med sine flotte bilder fra en forestilling i Drammen teater en helt vanlig helg.
Eller når det er storbrann, og en serie med bilder fra fotografer, lesere og journalister får fram mange ulike sider av brannen.
* Det er et godt verktøy for å hente inn og spre lesernes egne opplevelser, som når dt.no og diverse andre medier viser fram lesernes 17. maibilder eller sommerbilder, eller Laagendalsposten.no har kjæledyrkonkurranse.
* Det bygger et fellesskap, slik ut på byen-bildene i et begrenset format kan gjøre. Dt.no har brukt det i noen grad for å vise fram deltagere på arrangementer, disse var på Konnerud-festivalen i helga.
* Med unntak av noen lettkledde modeller og litt fulle byløver, så er det relativt harmløst og uproblematisk sammenlignet med mye rart som presenteres som nyheter for å dra klikk.

Problematisk med billedserier:
* Det gir et kunstig høyt bilde av nettlesing, for det nå engang en stor forskjell på å smelle gjennom 40 bilder fra utelivet i Grenland og å lese nyhetsartikler. Nettaviser som ikke har satset tung på slike opplegg kan lett se ut som om man er skikkelig i bakevja. Drammens Tidende har latt være fordi vi ikke tror det bygger lojalitet og seriøsitet på lang sikt (nå kan det hende dt.no har et forbedringspotensiale på mer journalistiske områder også, men det er en annen sak).
* Som annonsør vil jeg nok føle meg litt lurt hvis jeg betalte for slike klikk, men de fleste betaler bare for å være på forsiden uansett. Den klikkhoringen vi nå ser vil kunne svekke nettannonseringen på litt sikt.
* Mange av dem mangler totalt journalistisk begrunnelse, som bildene av lettkledde damer eller ute på byen. Og det er nå engang et journalistisk produkt vi lever av
* Det fjerner fokus fra annet journalistisk arbeid, enten det nå er fordi frilansbudsjettet brukes opp på utelivet i helgene eller fordi billedseriene er lettere å ty til enn mer spennende journalistiske produkter som mer avanserte slideshow eller levende bilder – som med dagens målesystemer bare gir ett klikk selv om det kan være i flere minutter.
* Spørsmålet er også om idiotbilledseriene svekker seriøsiteten til nettavisene, og ikke nødvendigvis er så veldig heldig for lojaliteten. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom de som har hatt høyest vekst i sidevisninger og best utvikling av unike brukere. Her har jeg interne edda-tall å lene meg på, så ingen er nevnt og ingen er glemt.

Men er alternativet bedre?
Så er spørsmålet, mens Gunnar Bodahl-Johansen går i fistel i Journalisten.no, om det virkelig er verre med litt journalistisk umotiverte billedserier enn alle de andre tjenestene de store nettmediene har lansert for å bli klikkvinnere?
- VGs Nettby, som bidro veldig sterkt til nesten 200 prosents vekst i antall sidevisninger for vg.no fra januar 2007 til januar 2008.
- Dagbladets datingtjeneste Blink, som riktignok gikk på en skikkelig smell i 2007 og tapte for nettby.
- NRK.no sin vekst gjennom værmeldinger.
- Aftenpostens tunge satsing på quiz, men som nå er tonet det ned – sikkert fornuftig hvis målet er å bli ansett som en førstehåndsleverandør av seriøse nyheter.
- Og andre nettavisers mange tullenyheter og høye cleavage-faktor.

For å være veldig kjedelig, så er vel problemet med slike billedserier som med mye av de andre trafikkdriverne på nett, at det kan være helt greit i begrensede doser og for dumt når det ender opp som den viktigste trafikkdriveren. Og at det ikke skader å ha journalistiske begrunnelser for dem, og ikke bare klikkhoring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar