søndag 23. november 2014

Magnus er kongen. Men hvem er dronninga etter 25 avholdte NM?

Magnus Midtbø vant sitt 10. norgesmesterskap lørdag, og troner alene på toppen over den mestvinnende klatreren i tau-NM når vi legger sammen alle vinnerne . Helgens NM var også et jubileum siden Norges klatreforbund totalt har arrangert 25 NM i tauklatring siden første konkurranse i 1990 (Okei, de første årene var litt uoffisielle siden klatreforbundet også har 20 årsjubileum i år)

Men hvem har så nest flest NM-gull i tauklatring, og hvem er best av jentene. Etter litt historiegranskning, diverse søk på dårlige søkemotorer til klatreforbundet og andre, og med litt fasit fra gamle Norsk klatring og en historisk oversikt i tindeklubbens jubileumsårbok fra 1998, så tror jeg fasiten er klar.

Plassen som dronning av Klatre-NM er delt:
Linn Karin Stendal og Gry Hansen har syv titler hver. Interessant nok har de samme pers i verdenscupen med en 11. plass. Jeg har ikke funnet data for nordiske mesterskap til å bruke målfoto. Jeg tror det er et par hver der også, men det er jeg ikke sikker på. Interessant nok, for nerdene, så var de begge først til å innføre hver sin grad for kvinner i Norge også. Gry var den første kvinnen på 9-, mens Linn Karin gikk Materialtretthet gradert 9-/9.
Gry vant sammenhengende fra 1993 til 1999. Linn Karin vant fra 2001 til 2005, og så i 2007 og 2008.
Alt i alt to imponerende klatrere som preget 90-tallet og så 00-tallet.

Resten av vinnerne viser fram norsk klatrehistorie på mange plan. Nå må det legges til at lørdagens vinner Hannah og de siste årenes vinner Tina har noen år på seg til å samle adskillig flere NM. Tina var tross alt russ ifjor, og Hannah er tidlig i 20-årene.

Her er listen over vinnerne og antall tautitler:
10 Magnus Midtbø
7 Gry Hansen
7 Linn Karin Stendal
3 Hannah Midtbø
3 Tina Johnsen Hafsaas
3 Robert Caspersen
3 Pål Benum Reiten
3 Chris Fossli
2 Therese Nøst
2 Frank Sæthre
2 Håkon Hansen
1 Helene Laszlo
1 Maria Davies Sandbu
1 Berit Skjevling
1 Sindre Sæther
1 Morten Josephson

Så får vi se om jeg klarer å hoste fram buldre-titler og nordisk titler.

2 kommentarer:

  1. Har du nedgradert Materialtretthet nå? Den står i 9-/9 i siste utgave av Bergensføreren, som kom i fjor. Ikke tro på alt du hører....

    SvarSlett
  2. Nei. Har ikke nedgradert. Men jeg skal innrømme at jeg skrev det litt uklart fordi jeg var usikker, siden det har vært en debatt om graden. Har tatt bort tre ord for å fjerne tolkningsrom. Takk for hjelpen.

    SvarSlett