onsdag 26. april 2023

Kristin Harila topper Shishapangma, mangler en topp over 8000 meter og svarer på noen krevende beskyldninger


Kristin Harila har toppet sin 13 topp over 8000 meter med bestigningen av Shishapangma. Dette er en av de to toppene som hun ikke fikk visum og tillatelse til å klatre i fjor høst av kinesiske myndigheter da hun prøvde å klatre alle 14 toppene på under et halvt år og bli den i verden som hadde gjort det raskest. Hun prøver igjen i år, og mangler bare Cho Oyo for å bli den første norske til å klatre alle 14 toppene over 8000 meter. 
"Det har vært en veldig, veldig lang og hard tur opp til toppen", sier hun i det korte lydopptaket som ble lagt ut på hennes intagramprofil i dag morges. 

Mens hun var på vei opp fjellet, så fikk hun også en krevende beskyldning i fanget som hun må håndtere når hun kommer ned fra fjellene igjen. For på denne siste ekspedisjonen klatret hun ikke med de to faste sherpa-klatrerne som hun samarbeidet så tett med på de 12 bestigningene ifjor. Pasdawa Sherpa og Dawa Ongju Sherpa er ikke med til de to siste toppene, og uten at jeg er sikker på historien bak dette så ser det ikke ut til at de fikk visum og tillatelse fra kinesiske myndigheter og at Harila skiftet selskapet som hjelper henne med bestigningene. Dawa Ongju har skrevet på facebook hvor skuffet han er over dette, og dette er blitt formidlet videre av twitterkontoen Everest-today. Den kontoen formidler et veldig kritisk versjon av dette, og uten å ta med visumproblematikken, og dette igjen har ført til endel heftig kritikk av Harila for å svikte sine helt nødvendige partnere fra fjorårets bestigninger og uten at Harila har fått svart på anklagene. 

Jeg har ikke kjennskap nok til denne saken til å formidle så mye mer enn dette og Harila vil måtte svare på i ekspedisjons- og sherpamiljøet på toppen av et allerede eventyrlig krevende mål om å klatre og reklatre alle toppene over 8000 meter i løpet av 2023. 

Oppdatert 28.4: 
Harila har svart på beskyldningene i en instagrampost når hun nå er nede fra fjellet. Jeg gjengir posten her, og selv om jeg ikke kjenner saken spesielt godt så syns jeg hun svarer ut valgene sine på en grei måte. 



1 kommentar:

  1. Jeg skal ikke sitte her og kritisere, men jeg lurer på hvor mange taulengder Harila har ledet på disse 8000m toppene. Hvor mange sikringer som har blitt plasert, hvor mye som er gjort uten oksygen og støtte fra andre.

    Når man ser litt på hva som har blitt gjort tidligere på 8000 m topper i form av alpin stil, solobestigninger, uten oksygen og/eller på vinterstid så er dessverre ikke Harila eller Nims i nærheten. Det er synd at disse skal få all verdens oppmerksomhet som klatreguder når folk knapt nok vet hvem for eksempel Steve House, Jerzy Kukuczka, eller Yasushi Yamanoi er.

    Men hvem vet. Kanskje det å bestige 8000 meter topper med oksygen og full sjerpa støtte på våren/sommeren på "via ferrata" metoden er en mye større prestasjon enn jeg har sett for meg. Jeg har jo ikke vært høyere enn Galdhøpiggen så jeg bør kanskje holde kjeft.

    SvarSlett