onsdag 23. juni 2010

En ungdommelig understreking med Skjoldet i fri

Da har en av landets mest markante storveggsruter endelig fått sin første norske fribestigning. Med bestigningen av Skjoldet (grad 8) på Kjerag er det bare å rette en takk til Martin Skar Olslund for å understreke poenget mitt om dagens sterke ungdom som klatrer variert og bra utendørs.

Som jeg skrev i forrige bloggpost så har 17-åringen hatt en av de yngre bestigningene av grad 9 blank. Uka etter feirer han første sommerferieuke med å bestige Storen og ikke minst gå Skjoldet på Kjerag i fri sammen med svenskeimporten Andreas Klarstrøm. Martin skrev på face i går at det ble en overnatting, og i dag skriver norsk-klatring at de to fikk gått alt i fri. Dermed har Kongsberg-gutten markert seg som en veldig allsidig klatrer, med sportsklatring, juniorseire, (samt at han slo meg i buldrecuppen til Drammen klatreklubb sist november), isklatring og nå kileklatring og storvegg. Dette var vel en slags storveggsdebut tror jeg.

Dette er faktisk, så vidt jeg vet da, først norske fribestigning. Klarstrøm gikk den i 2008 sammen med Oscar Råstrøm, en annen bra svenske som har flyttet til Oslo. Dette tror jeg var første repetisjon i fri siden Skjoldet ble gått i fri første gang av de to kjente engelske klatrerne Leo Houlding og Andy Cave sommeren 1999 - da de to for andre sommer var på besøk i Rogoland. Ruta var den første norske ruta på Kjerag sommeren 1995,og går rett opp den mest markante åpne formasjonen på veggen - derav navnet. Den ble gått av Gunnar Karlsen, Stein-Ivar Gravdal, Morten Diesen og Hjarrand Julsrud, som i årene som fulgte har gått veldig mange av Kjerag-rutene sommer og vinter.

Skjoldet er en av de svært få storveggene med taulengde på åtter-tallet. Vanskelig friklatring er et område hvor norsk klatring henger litt etter. Det gås svært få ruter ut over det som onsightes opp til 8-.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar