tirsdag 8. oktober 2019

Joakim Louis Sæther klatret Fraulein (8c), det siste av tre store klatremål




Joakim kom på den eksklusive listen over norske klatrere som har besteget 8c med helgens bestigning av Fraulein på Kvam i Sogndal. Og han er på en enda kortere liste over klatrere som har klatret 8c sportsrute, 8b på egne sikringer og 8B bulder. De tre gradene var et samlet mål, skriver han på instagram etter helgens bestigning i Sogndal.

De tre gradene er hver for seg blant de mer krevende norske klatrere har gjort, selv om det ikke er toppnivåene. Kombinasjonen er svært krevende da det er får som behersket buldring og trad og sport såpass bra, ikke minst er det svært få som går 8b på egne sikringer. Jeg vet ikke i forbifarten om det er andre norske klatrere som har dradd det stuntet, mens norskbosatte Erik Grandelius har vel vært der.

Fraulein ble gått av Lars Ole Gudevang i 2010, og da den ble gått var det få andre ruter på 8c-graden selv om Robert Caspersen var først ute med graden i 1998 med Fryktelig i tvil. 



Se dette innlegget på Instagram

#lifegoals (Obs! lang nerdeblogg) . . . . For noen år siden satte jeg meg et par mål. Åpenbart ingen store, ambisiøse mål om karriere, livet etc. Men gradsspesifikke mål; 8B bulder, 8b trad og 8c sport før jeg bikket 30. Jeg er 29 nå og det begynte å haste litt med det gjenværende sorte hullet i cv’n. 8c sport. . . Fraulein har stukket seg ut som en av de rutene jeg tenkte kunne passe meg godt for graden. Så sommeren 2018 ble det to dager med det polske maskineriet, Adam Pustelnik for å sjekke ut ruten. Jeg ble gira, men jeg hadde en jobb å gjøre. Sommeren 2019 var jeg tilbake i Sogndal to dager til på ruten med nok en polsk maskin, @alexraczynski. Vi fant mye bra beta og gjorde gode links, men jeg hadde ikke sjans til å sende den i varmen. Ruten siger mye og det er vanskelig å finne gode forhold, så jeg håpet på en krisp høst med litt bedre fitness. Denne uken åpnet det seg en luke, været så stabilt ut og jeg dro avgårde for å bruke helgen på å jobbe inn ruten. Studerte alle jammene og sekvensene godt første runden. Det føltes sinnsykt bra! Jeg ga det et press, poppet av med foten i det kjipe midtpartiet, gikk på igjen og klatret til toppen. Shiieet! Jeg fikk trua!! Ga ruten to til press samme dagen og trynet to ganger til ved samme sted. Det ble en rolig kveld, med gullrekka, pizza og bare et par glass vin denne kvelden. Dagen etter var like krisp og i tillegg til @lmsolber teamet ungkinnet @havardhelgesen opp for å jobbe på den hardere naboruten. Jeg poppet av med foten igjen, samme plassen. Håvard gav Leoline extension et inspirerende go og jeg ble enda mer motivert!! Klatret opp til første hvil, dro av skjorta som Sharma på film, hvilte godt ved neste hvil, poppet ikke foten og kom meg opp til siste hvil. Nå var jeg klar for krig! Klatret videre, la alle fingerlocksa perfekt, fikk underclingpinchlocken, begynte å skli, følte meg bakpå, fikk tunnelsyn, zoomet inn på neste gode håndjam, gikk for det, fikk jammen, poppet alt annet, skreik så høyt jeg kunne, tok pendelen, slang beinet over hodet og klippet ankeret. Mission accomplished. 1. Fraulein, 8c. 📷 @lmsolber 2. Ronny medelsvennson, 8b. 📷 @bqueenborough 3. Moistie Meisie, 8B 📷@klenodium
Et innlegg delt av Joakim Louis Sæther (@loubabbaloubasj)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar