mandag 7. mars 2011

Sindre Sæther fikk NTKs alpinpris for fribestigningen av Arch Wall

I helgen fikk Sindre Sæther den nyopprettede prisen fra Tindekluben som skal framheve alpinklatring i god stil på høyeste nivå. Prisen ble delt ut på NTKs alpinsamling i Lofoten, som i tillegg til dårlig vær også samlet solide alpinklatrere fra fjernt og nær.

Jeg skal tråkke svært varsomt i omtalen av denne prisen siden jeg er en av jurymedlemmene. Kravet til juryen var å verdsette en bestigningene i Norge fra 2009 og 2010, og som oppfyller kravene til NTKs om å være i tråd med god klatreetikk være dedikert alpinklatring på høyeste nivå.

Det var mange gode kandidater til prisen, men en enstemmig jury satte høyest Sindre Sæthers imponerende fribestigning av Arch Wall i fjor sommer sammen med sin far. Med prisen følger også en anstendig pengepremie på 66000 kroner, hvis jeg ikke husker helt feil.

Det går an å diskutere om en pris av denne typen er i tråd med alpinklatrings ånd, og såvidt jeg har skjønt så var det også tilløp til diskusjon på samlingen i Lofoten. Jeg er usikker på det. Men når det først er etablert en slik pris for å få fokus på spennende alpinklatring i god stil, så passet det svært bra at vinneren har stått for kanskje en av de største norske klatreprestasjonene i Norge.

To andre bestigninger ble også framhold, og fikk sin del av prisen: Hansjörg Auer og Mye Mayr sin førstebestigning av friruten Tingeling på Blåmannen sist sommer, og Bjørn Eivind Årtun og Stein-Ivar Gravdals fossebestigning opp fronte av Kjerag i 2009.

2 kommentarer:

  1. http://www.norsk-klatring.no/Inne/Vegger/Kontrovers-rundt-NTKs-alpinpris

    SvarSlett
  2. Det er et interessant innspill fra Andreas Klarstrøm, som absolutt er relevant. Heldigvis berører det ikke vinneren, men en av de andre to kandidatene. Jeg skal ikke uttale meg på vegne av juryen, og det er litt problematisk å blogge om en slik sak og samtidig sitte i en jury. På viktigere områder i livet ville jeg ikke kombinert de to rollene, men på dette området får det stå til. For min egen del:
    - Som det står i tildelingen er det lagt vekt på å premiere naturlige sikringer og sporløs ferdsel, i tråd med norske klatreetikk.
    - Jeg var ikke klar over at det ble brukt borebolter på Tingeling. Jeg vet ikke om de andre jurymedlemmene viste det.

    Når det gjelder en mer offsiell kommentar, og om det hadde endret juryens vurdering hvis dette hadde vært kjent for juryen, så er det andre enn meg som bør vurdere det.

    SvarSlett