onsdag 17. september 2008

"Støre-avsløring" har ligget på Wikipedia i over et år

Det er pussig at NRK nå gjør et stort nummer ut av at Jonas Gahr Støre ble tilbudt jobb i Høyre i 1988 (selv om Aftenposten i sin sak ved en feiltagelse skriver 98).

For enten følger journalistene i noen av landets største mediebedrifterdårlig med, eller så gjør de veldig slette digitale søk. For disse opplysningene har ligget åpent på Wikipedia i godt over et år. Det er to kilder til det. Det er Dagsavisen fra 29. desember 2007, og det er en artikkel i Morgenbladet i mars 2007. Jeg tror det var Morgenbladet som skrev om det første gang, mens det ble bekreftet i Dagsavisen - uten at jeg klarer å finne den saken på dagsavisen.no nå.
Så hvorfor NRK trenger å vise til at "Det bekrefter kilder overfor NRK som den gang jobbet i Stortingsadministrasjonen." er meg en gåte. Hva med å gjøre et google-søk, eller sjekke på Wikipedia? Det er det resten av verden gjør.

Alternativet er selvsagt at man later som om dette ikke var kjent før, og kjører det ut nå fordi timingen er viktig i slike saker siden Dagsavisen i dag fikk den første bekreftelsen fra Støre på at han har takket ja til nominasjonskomiteen. Men jeg tror egentlig ikke det er en slik kynisme. Jeg tror det bare det er mangelfulle sjekkerutiner - som vi alle har syndet i forhold til i "Støre" eller mindre grad.

1 kommentar:

  1. Ikke første gang gamle saker blir nyheter på statskringkastingen eller for den saks skyld landets to tabloidviser. Hadde det bare vært at de snur bunken litt for ofte, men jeg deler mistanken din om at de ikke følger med.

    SvarSlett