fredag 28. mars 2014

Klatrefilm fra Helgelandskysten


Her er et bilde fra Rødøyløva fra nettstedet Helgetur.net jeg håper de tilgir lånet av bildet mot en vennlig lenke.

I går hadde filmen Fallet premiere på Cinemateket i Oslo. Den handler om en klatretur på det ganske ukjente fjellklippen Rødøyløva på Helgelandskysten. Filmen er laget av produsent Håvard Bergseth og regissør Andreas Thaulow, som begge er klatrere
De flinke folka i Harvest.no har en reportasje om filmen, som jeg helt ærlig må innrømme at jeg ikke hadde hørt om.

Den ble presentert for et par uker siden på en filmrunde i Trondheim.
Her er en artikkel fra Byavisa i Trondheim om filmen og folka bak den. 
Her er en omtale fra norsk filminstitutt, på engelsk.

Vår alles kjære Øystein Krydsby Johnsen sørget for at den bratte veggen kunne bli en filmarena.

Veggen ser jo veldig fin ut, men jeg har ikke oversikt over om det er klatret noe særlig der. Den ligger i et område med endel andre interessante vegger også, selv om jeg ikke vet så mye om kvaliteten. Mens det er klatret mye i Salten og spesielt også på Fugløya, og Flatanger etterhvert har blitt internasjonalt kjent, så er det store og klipperike områder langs Helgelandskysten mer ubeskrevet med tanke på klatring. Men det er kanskje noen lesere som har mer info, og som kan bidra med noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar