søndag 21. august 2022

Ola Vekve (14 år) sportsklatrer grad 8b+ i Julsundet

Molde-klatreren Ola Vekve fortsetter sin imponerende bestigningsliste for alderen med å lede Tortur (grad 8b+ eller 9/9+) i Julsundet som 14-åring. Ola er først i 2008 og er den yngste jeg har oversikt over som har gått graden både i Norge og Norden.  

Han leder grad 9 med Blodig alvor i den samme bratte delen av Julsundet rett vest for Molde rett før sommeren. 

Tidligere har jeg registrert tre femtenåringer som har gått graden, Jakob Heber Norum gjorde det i 2011 og Theodor Kirkebø og Trym Landmark, og sikkert flere jeg glemmer i forbifarten, men det har vært bestigninger av Pump Fiction men det er noe delte oppfatninger om den ruta holder grad 8b eller 8b+. Det har vært ulike graderinger på Tortur også, den ble vel først satt i 8b da Tor Solholm gikk den, og så oppgradert til 8b+ etter bestigninger fra flere klatrere med erfaring fra graden og vel så det, inkludert Olas far Thomas Vekve for noen år siden. 




2 kommentarer:

  1. Ola er da vitterlig fortsatt 14 med god margin :-) Sterkt uansett alder

    SvarSlett
  2. Ja, selvsagt er han det. Et øyeblikk av hjernekollaps da jeg skrev alder (blandet alder til min egen 07-gutt).

    SvarSlett