lørdag 18. oktober 2008

Skattelistene: mye søk + bra journalistikk

Det pågår diverse debatter om skattelistene er viktig samfunnsjournalistikk eller grafsing i privatsfæren, og det basert på tall som i beste fall er upresise.

Svaret er, for å si det banalt, todelt.
Drammens Tidende offentliggjør og tilgjengeliggjør skattelistene av to grunner:
- Fordi det er interesse for det. Informasjonen er der, og alle ønsker å ta del i den.
For dt.no betyr det en dag med 150 prosent mer trafikk enn daglig, og noen dager til med gradvis redusert trafikk. Det er alltid hyggelig. Det økonomiske motivet tror jeg er minimalt både for oss og andre fordi verdien av ekstra klikk en liten uke er svært begrenset sammenlignet med de overtidstimene dette har generert. Nettavis er ikke plagsomt lønnsomt for det store flertallet.
- Men opplysningene gjør det også mulig for avisen å lage interessant og viktig journalistikk. Dette blir lett latterliggjort, av blant annet redaktør Heidi Nordby Lunde i ABC Nyheter (selv om jeg er litt usikker på om det er borgerredaktøren eller lederen av Grunerløkka Høyre jeg leser). Hun har selvsagt rett i at de mest presise opplysningene om topplederes lønn er tilgjengelig i Brønnøysund, der oppegående næringslivsjournalister i DT og andre steder søker daglig etter informasjon.

Viktige artikler
Men samtidig gir skattetallene grunnlag for viktige artikler som ikke kan skaffes på annet vis:
- Hver femtende i Drammensregionen har fått millionformue ville ikke vært mulig uten tallene, og sier sitt om samfunnsutviklingen.
- Her er en tredel av byens formue, var oppslaget i papiravisen Drammens Tidende torsdag, og viste hvordan åtte prosent av skatteyterne i en bydel (der jeg har flyttet) eier en tredel av byens formue.
- Dette ble fulgt opp dagen etter med et instruktivt kart som viste hvordan elva deler byens formuestatus - hvor inntekt og formue var fordelt på postnummer
- Utviklingen i hver kommune ble dekket med lister, og flere av de sakene var både interessante ut over ett kikkerperspektiv og ville ikke kommet fram uten tallene. Blant annet den positive historien om den afghanske flyktningen som har bygd opp en solid legepraksis i Svelvik.
- Det får også fram noen av de ukjente aktørene i næringslivet i kommunene.

Selvsagt har dt.no sin andel av kjendissøk og lignende journalistikk på en slik dag, men i sum syns jeg det har kommetmye interessant ut av disse listene også.

For innsynets del så er forøvrig, på andre eller tredje året, alle byline i papiravisen utstyrt med ligningsopplysningene. (Fikk det ikke til på nett)

3 kommentarer:

  1. Jeg tenker du har mest søk på naboer, kolleger og pappaen til klassekameraten, gitt.

    I går fant jeg et nettsted som hadde krysskoblet søk i skattelister med google earth kartbilder. Det er jo som å gi alle med onde hensikter gps til de som har noe du kan rane. Håper dere ikke har den funksjonaliteten.

    Mediene er defintivt ikke alltid ansvarsbevisste om de kan få seg noen ekstra klikk.

    Men du vet vel allerede at jeg er i harnISK over offentliggjøring av skattelister, jeg har jo sagt mitt.

    SvarSlett
  2. Joda, jeg vet godt hva du står for og det er gode argumenter - og hadde jeg ikke bare hatt litt tregt og dyrt mobilt bredbånd her i Bohuslen så hadde jeg nok funnet dem igjen og linket til deg også.
    Nå er vel hensikten med denne bloggposten å si at i tillegg til alle søkene av naboer osv som kommer av slike opplysninger (som Stortinget har bestemt skal være åpent tilgjengelig), så skaper det også noe bra journalistikk. Det blir lett glemt i indignasjonen over søketilgangen og latterliggjøringen av motivene og journalistikken til mediene.

    SvarSlett
  3. Det skulle bare mangle om det ikke ga noen muligheter til god journalistikk. Selvsagt gjør det det. Men det kunne man gjort på makronivå, og uten å gjøre misbruksmulighetene så formidable.

    Men jeg tror altså ikke noe på at dette er for å kontrollere "makta" som Skartveit påstår. Seriøst ikke.

    Sjekket DT. Dere har i hvert fall ikke direkte link til kart, det jeg kunne se.

    SvarSlett