onsdag 11. februar 2015

Mobråten flasher 8A-bulder. Sandbu buldrer 8A.

Martin Mobråten har flashet enda en 8A-bulder, det vil si gå den i første forsøk. Han skriver på facebook at han har flashet Schinkel i Hueco Tanks i Texas, et av de mest kjente buldrestedene i USA.
Såvidt jeg kan se, og her er jeg på tynn is, så er det rundt seks nordmenn som har gjort dette: I tillegg til Martin er det Magnus Midtbø, Andreas Hetland Olsen, Robin Mjelle, Audun Bratrud og Thilo Schröter som har gjort det. Men jeg kan ha glemt eller oversett noen, si  gjerne fra hvis det har skjedd.

Jeg startet denne bloggposten med å si at han først hadde flashet 8A nå, men Martin har gjort dette minst fire ganger før. Og jeg startet også uten et par av de som hadde gått 8A flash. Slik fungerer klatremiljøet så bra, gode innspill og ingen sure miner. Way to go.

Makker Maria Davies Sandbu er ikke dårligere med en 8A-bestigning også, men det har hun og en håndfull andre norske buldrere gjort før.

5 kommentarer:

  1. Andreas H. Olsen har flashet flere 8A.

    SvarSlett
  2. Takk. Hadde vel en mistanke av det, og den ble bekreftet. Har skrevet det inn i saken.

    SvarSlett
  3. Var vel en norsk flash her: http://bleau.info/forum/18504.html

    SvarSlett
  4. Audun Bratrud flashet Neverland 8a i Font for noen år siden om jeg ikke husker feil.

    SvarSlett
  5. Ang. Mobråtens senere bedrifter kan man også se på 8a.nu at Midtbø har gått Jungle Speed i Siurana og satt den i 8c+ (ref Marins blogg om bestigningen og hans mening om at den er soft)

    SvarSlett