onsdag 1. oktober 2008

En lenke til framtiden

Hvis man ikke lenker aktivt til kildene, så snyter man leserne, snyter kildene, misbruker nettets muligheter - og jeg mener også det bryter med intensjonen i Vær Varsom-plakaten.

Vi er stadig flere mediehus som ser verdien av å lenke aktivt i alle saker. Det øker verdien for leserne, det øker verdien for oss fordi leserne blir mer fornøyd og også leser flere saker, og det gjør det mer attraktivt å dele innhold på nett fordi vi henviser til andre og andre henviser til oss. Det burde være en vinn-vinn hvis alle var like konsekvente.
Det er det dessverre ikke alle som er.
Nå går redaksjonsklubben i dn.no inn for å ha en felles lenkepolitikk, skriver Journalisten.no.
Et godt innspill.
Jeg mener det strider mot Vær Varsom-plakaten å ikke gjøre det.
Vær varsom-plakatens punkt 4.4 sier: "Det er god presseskikk å oppgi kilden når opplysninger er hentet fra andre medier."
I avis er det et trykt ord.
På nett må det innebære å lenke. Ved å ikke lenke oppgir man bare kilden halvveis.

Lenking er et av de viktigste verktøyene for å verdiøke innhold på nett, både redaksjonelt og økonomisk, og det er allerede gjort mye arbeid for å prøve å regulere dette
Lenker er basisen for den nye nettøkonomien som nå skapes. Lenker gjør det mulig å skape et verdifullt innhold. Sol.no må være et av verdens beste eksempler på dette. Alle aviser ønsker å sakene sine eksponert på sol.no, som har basert hele nyhetstjenesten på lenking. En god sak der gir kjapt 10000 ekstra besøkende på en dag. Det er mye for en middels stor lokalavis på nett.
I tillegg er lenker avgjørende for hvor synlige man er på Google og andre søkemotorer, og det er noe av den viktigste valutaen på nettet - forøvrig greit forklart på NRKbeta her

Praksisen i norske medier varierer veldig.
Dagbladet.no har fått mye ros for å være tidlig ute på dette området. VG.no har tatt etter, slik vi og mange andre gjør. VG.no og flere andre aktører har også automatiske søkefunksjoner som gir ekstra lenking. Sol.no er nevnt som en sentral aktør, med startsiden.no som en tilsvarende.

Verstingen av de store aktørene tror jeg må være NRK, både sentralt og ikke minst distriktskontorene. NRK har i utgangspunktet noen kjente tvilsomme episoder hvor de ikke har vært redelige med å oppgi kilder. I tillegg lenker de sjelden, med et godt unntak for NRKbeta. Praksisen på lokalkontorene virker enda mer lempfeldig. Hvis man blir sitert, så blir det aldri lenket.

Her har jeg endret på avsnitt om NTB fordi det viser seg at NTB har en god policy på å lenke til kildene. Utfordringen er at ikke alle tar med seg lenkene inn i nettsakene på sine sider. Hvem som klarer det best er de samme mediene som er best på å lenke til kildene i sine egne saker. Dette er en viktig strategi. I USA er det en debatt om man trenger AP, som jo er monster-storebroren, eller om man klarer seg med aktiv lenking til hverandre.

Det er nok flere årsaker til at ikke alle lenker sakene sine.
Det ene er manglende kompetanse.
Det andre er tidkrevende lenkepraksis på dårlige publiseringsløsninger
Det tredje er kanskje en misforstått holdning om at mediet ikke tjener på å føre brukerne til andre nettmedier utenfor sitt eget univers. Men det er en elementær feiloppfatning om hvordan nettet brukes. For hva er den mest brukte knappen på tastaturet når vi bruker en nettside? Backspace. Leserne går ut av siden, og går tilbake til siden.
To klikk istedet for bare ett, for dem som bare forstår klikk-språket.
.....
Tilføyelse etter kommentarer fra Lars Johnsen og Ole Kristian Bjellaanes:
Min kollega Lars Johnsen har påpekt at NTB dyplenker. NTBs nyhetsredaktør Bjellaanes skriver at de har hatt en dyplenkepolicy i to år, klart mer enn oss i dt.no. Men det er ikke alle nettavisene som bevarer lenken. Mer om dette i kommentarfeltet.

8 kommentarer:

  1. en misforstått holdning om at mediet ikke tjener på å føre brukerne til andre nettmedier utenfor sitt eget univers

    Så sant som det er sagt. Berre tenk på Google, som ikkje har eige innhald, men som blei størst i verda ved å sende brukarane frå seg (fordi: då kjem brukarane att). Eller ABC Startsiden som i si tid blei stor berre på å lenke til andre.

    SvarSlett
  2. NTB dyplenker på sine nettsider (passordbeskyttet).

    SvarSlett
  3. Ole Kristian Bjellaanes1. oktober 2008 kl. 17:40

    Lars Johnsen har allerede slått det fast - NTB dyplenker. Jeg tok en rask gjennomgang av sakene våre inntil klokka 10 i dag. Da hadde vi sju dyplenkinger, seks av dem var til nettaviser, den sjuende til politiet.no.

    Vi kan godt diskutere hvorvidt nettet er en særlig utfordring for nyhetsbyråene, men noe av grunnlaget for argumentasjonen din faller jo, ettersom vi faktisk lenker. Vi innførte en klar lenkepolicy for to år siden: Vi skal lenke til alle kilder det går an å lenke til og som er relevante for saken vi sender ut. Dette gjelder først og fremst aviser, men også all annen informasjon i bygger sakene våre på.

    Derfor ER det fortsatt relevant å bli sitert av NTB, Geir Arne.

    SvarSlett
  4. Ole Kristian Bjellaanes1. oktober 2008 kl. 17:50

    i farten overså jeg tilføyelsen fra Geir Arne.
    Jo, vi legger inn lenke slik at den skal være der også når stoffet kommer på nettsidene. Når/hvis det ikke skjer, skyldes det enten at vår kunde ikke vil ha lenken og fjerner den før publisering, eller at det er et teknisk hinder. Vi har lagt alt til rette for at lenkingen skal synes også når stoffet legges ut på våre kunders nettsider.

    SvarSlett
  5. NTBs nyhetsredaktør bekrefter at NTB er like klare digitalt som på papir i forhold til lenking, og bra er det.
    Men det er også tydelig at ulike nettaviser har ulik praksis på å bringe lenker videre i ntb-saker.
    Jeg har sjekket det litt grundigere enn hofteskuddet før i dag:
    Dagbladet.no siterer lenker alle ntb-sitatsaker
    VG lenker stadig flere, men fremdeles går mange ntb-sitater uten lenke.
    Aftenposten.no lenker ikke NTB-sitatsaker.
    Denne viljen ligner på hvor langt framme de tre har kommet på åpenhet og lenking generelt.

    SvarSlett
  6. Ole Kristian Bjellaanes1. oktober 2008 kl. 18:42

    Ikke for å ta hele runden, men NRK gjør det også..
    Dagbladet ble nevnt som "pioner", og det var nettopp Helge Øgrim, i tiden som red.sjef i db.no som fikk oss på lenkesporet. Det har tok tid å få det innarbeidet, men nå er det rutine.

    SvarSlett
  7. Jeg er redd NRK har veldig varierende praksis, og jevnt over syns jeg de er for lite flinke til det. Jeg sjekket på våre saker på NRKs arkiv, og de var ikke lenket så vidt jeg kunne se - uavhengig av om det var ntb-saker eller ikke. Men det kan hende at variasjonene mellom distriktskontorene er store.
    Ellers tror jeg du har et sentralt poeng når det gjelder rutine og vaner. Vi er ikke flinke nok vi heller, men går i riktig retning.

    SvarSlett
  8. Takk til Bjellaanes for kudos. Det overrasket meg hvor lang tid det tok før systematisk lenking ble vanlig. Vi (db.no) tenkte ganske tidlig at det styrker omdømmet til mediet som viser ut, mens andre ville stenge sine lesere inne, eller var redde for ansvaret ved ekstern lenking. Snart historie.
    Ellers lurer jeg på om ikke teknologien også kan komme til å endre holdningen til å skrive av andre. Det er jo ofte ganske bortkastet arbeid å forsøke å gjenta resultatet av andres innsats med egne ord og en telefon å gjemme seg bak, såkalt egen kilde. Sånn sett burde jo lenkemuligheten føre til færre sitater, siden argumentet om at det er nødvendig for å gi leserne av egen avis kjenneskap til det som står hos konkurrenten. Da blir det mer tid til original journalistikk og mer forskjell på nettavisene, til glede for alle.

    SvarSlett