fredag 16. mars 2012

Hva virker best for klatrere mot tennisalbue?

lett styrketrening og trukkbølgebehandling står fram som et viktig virkemiddel for klatrere som har betennelse i underarmen eller tennisalbue, skriver landslagstrener og fysioterapeut Stian Christophersen i denne artikkelen i Skadefri klatring - som er et godt nettsted fra Stian og partner hva klatreskader angår.

Artikkelen har tidligere stått på trykk i det utmerkede klatrebladet Norsk klatring, som alle klatrere bør abonnere på.

I artikkelen går det fram at det ikke er lett å vite hva som er den beste behandlingen, og at selv om oppbyggende styrketrening står fram som det beste så er det de færreste som klarer å gjøre dette regelmessig nok over lang nok tid.

Her er forøvrig en artikkel om skadebehandling fra den skotske superklatreren Dave MacLeod, hvor hovedkonklusjonen er at det ikke er bra for behandlingen av klatreskader å ha en total hvile, fordi det i seg selv kan hindre rehabiliteringen. Dave skriver også på en bok om skadebehandling.

1 kommentar:

  1. Mye bra her. Egen erfaring: Dårlig holdning, gir sliten rygg, gir ræva skulder som gir vond albue. Har fått bedre resultat av bevegelighetsstrening (som å stå i bro), enn direkte bahandling av albuen. Så lenge jeg er bra i ryggen er jeg bra i albuene. Ligger også unna pullups med overhåndsgrep.
    Må tilføya at kontorjobben har mest av skylden for meg. På ferie uten mye sitting er jeg alltid bra i albuen, selv om jeg tar i som føkk.

    AA

    SvarSlett