onsdag 7. mars 2012

Svensk skikjører vil kjøre ned Fiva-ruta i Trolltindene

Den svenske skikjøreren Andreas Fransson planlegger å kjøre ned klatreruta Fiva-ruta i neste uke. Ruta går fra bunnen av Romsdal og opp til skaret ved Store Trollting i Romsdalen, rett ved siden av Trollveggen, og er over 1800 meter lang.
Stuntet er omtalt som at han vil kjøre ned Trollveggen på NRK Møre og Romsdal sine nettsider, som igjen bygger på en sak fra Åndalsnes Avis (uten at jeg kan se at de har kreditert lokalavisen, hmm).

Det er strengt tatt feil, fordi ingen klatrere regner Fiva-ruta som Trollveggen. Det er kanskje pirk, og det er uansett ingen grunn til å undervurdere prestasjonen. Det vil likefullt bli den mest spektakulære nedkjøringen i Norge, hvor vi ikke har den samme tradisjonen for syke skinedkjøringer av snørenner slik det er i Alpene. Planen er ifølge avisen å klatre opp ruta sammen med den lokale fjellguiden Nils Nielsen.

Den ble først gått av Arne Randers Heen, og var den første linja opp Trolltindmassivet fra dalen.
Den er gått noen ganger om vinteren, blant annet hadde jeg en flott tur opp i 1994 med Jo Wang (som har lagt ut et bilde på nettet her, memory lane) og flere romsdalsklatrere har senere gått en tøffere variant i starten hvor man følger en brattere islinje opp fra Trollveggsura.
Som Halvor Hagen (som var den første til å gå den sistnevnte varianten av Fiva-ruta) sier til lokalavisen så er det ikke umulig å kjøre ned den ruta med tanke på de bratte linjene som ekstremskikjørere har gjort i alpene. Store deler av den egner seg for nedkjøring, for mesteparten av veien følger den en lang snørenne og en liten hengebre, men de øverste 150 meterne er stort sett klatring, og med et tynt parti på et titalls meter som sikkert blir forsert med rappell. Den nederste delen av originalruta er snøfelt og snødekte sva som kan gjøres med gode snøforhold, Men som Åndalsnes avis helt riktig skriver, så har det også omkommet klatrere på grunn av snøskred på denne ruta.

Her er bloggen til Fransson, hvor jeg egentlig ikke kan se at han omtaler planene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar