lørdag 6. august 2011

Malin Holmberg går ny 9- på kiler i Lofoten i stor vegg

Queen of the lake, heter ruten som hun gikk for en liten tid tilbake i Lofoten under sitt lange sommeropphold der. Den ligger på toppen av den seks taulengder store førstebestigningen Lady of the lake, (grad 8-). Jeg er ikke kjent nok til å vite hvor ruten ligger, beskrivelsene ligger på 8a.

Førstebestigningen gjør Homberg, som fyller 30 i år, bare enda mer unik som klatrer.
Hun har gått flest harde ruter av kvinnene i Norden, med mer enn en håndfull niere. Hun er i en egen klasse når det gjelder ruter på naturlige sikringer av kvinnene, og jeg vet ikke om mange andre europeiske klatrere som jevnlig går så harde ruter naturlig.

Hun gikk tidligere i sommer Minnerisset (9-) og Butter arms (8+) i Lofoten. Kanskje er hun nå den klatrreren som har gått flest harde ruter på naturlige sikringer i Norge.

Nå er ikke utvalget veldig stort (takket være mange år med aggresiv bolting av potensielle linjer?)
I tillegg til Petit Vojage på Kvam (grad 9-/9), Bjørn-Eivind Årtuns Vandrefalken på Askfjell (9-), Daddas dødsangst på Rolfsøy i Østfold (9-, minst), Arctandria på Blåmannen (9-/9) og en like hard spansk rute på Kjerag, så kjenner ikke jeg til så veldig mange andre naturlig sikret 9- eller hardere. Det er ikke så mange flere på grad 8+ heller, tror jeg. Kvinner og barn på Bergflødt i Lier er vel det eneste i tillegg i Stor-Oslo. Det er sikkert flere som jeg ikke kjenner eller kommer på, men uansett så har hun da gått minst to av dem. Og som rent klatrekuriosa, så tror jeg ingen andre har gjort det heller.

2 kommentarer:

  1. Også kanskje Vandrefalken til Bønna, da...

    SvarSlett
  2. Jeezes, så sløv det går an å bli gjennom sommeren. Selvsagt. I nabolaget, gått av god venn. Hvor hadde jeg hodet mitt.

    SvarSlett