Buskerud Venstre vil ha bort plastposene, meldte NRK Østafjells i går, og føyer seg inn i rekken av politikeren som tar opp denne symbolsaken i miljødebatten.
Buskerud Venstre er ikke alene med sitt krav. Flere byer vurderer det, og Oslos varaordfører besøkte Hurum Paper Mill i sommer for å se på det resirkulerte papiret som lages der. Miljøvernminister Erik Solheim har snakket om et forbud, og selv Gordon Brown har tatt opp saken.
Det er bra med miljøengasjementet, og fint hvis folk bruker færre poser. Forbruket på én milliard i året er altfor mye – selv for å bære ut søplet etterpå. Spørsmålet er om det er en viktig miljøkampsak for lokale politikere. Det er greit å kutte ut plast til fordel for sekk eller veske. Men det er lite vits å erstatte dem med papirposer og andre alternativer som også gir problemer. Og problemet er at det tar bort fokuset fra det som virkelig betyr noe på handleturen: Hvordan vi frakter varene hjem. Oljen i plastposen kan ikke utgjøre særlig mer enn bensinforbruket på å starte bilen og rygge ut oppkjørselen.
Bilkjøringen er og blir akilleshælen i forbrukersamfunnet, selv om en bruk- og kastmentalitet selvsagt også skaper problemer. Utenfor de fleste kjøpesentre i området står det til enhver tid mer firehjulsdrevet motorkraft enn det var i Rommels ørkenhær. Mange mangler reelle alternativ, andre velger bilen uansett fordi det er lettvint løsning.
For politikerne er det nok mer krevende å ta tak i dette problemet enn å gyve løs på plastposen. Det er alltid fristende for politikere å engasjere seg i spørsmål hvor de strengt tatt ikke har makt. Å røre ved bilkjøring er mye mer krevende enn å erklære et poseforbud.
Den viktigste jobben lokale politikere kan gjøre på dette området, er å legge forholdene bedre til rette for å redusere bilkjøringen. Det betyr mer og bedre kollektivtransport, og en klarere politikk i forhold til plassering av handelsområder. I forhold til plastavfall, så har det skjedd en viktig forbedring med vedtaket om å starte innsamling i husholdningene fra neste år.
Leder i Drammens tidende, lørdag 8. august 2008
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar