Magnus Midtbø etablerer seg som førstemann på enda et område i klatringen. Nå er han den største videobloggeren på Youtube både i internasjonal klatring og i norsk idrett.
Etter at han la opp som konkurranseklatrer i verdensklasse med pallplass i verdenscupen så har han satset på videoblogging på Youtube. Der har han også gjort mye riktig, og har nå i vinter vokst kraftig og flest følgere av alle klatrere med 200000 abonnenter.
Magnus passerte 100000 abonnenter i romjula da jeg blogget om at han var størst av klatrere.
Han har nå distansert Epic TV, den største klatrekanalen, med 141000 abonnenter. Han har forlengst passert det svenske orbildet Eric Karlson Bouldering, som startet tidlig og som nå har 95000 abonnenter. Og ligger milevidt foran Adam Ondra, som begynte i høst med en klatreblogg på Youtube. Magnus er også langt større enn de store klatremerkene, for å ikke snakke om det internasjonale sportsklatreforbundet og andre aktører.
Han er også større enn alle idrettsutøverne, så sant man ser bort fra Esportutøvere - som jo i større grad har brukt Youtube som en sentral arena. Både Høsflot Klæbu og kjente bloggere som Funkygine har under halvparten så mange følgere.
Selv noen av de største kanalene til mediene, som Harm&Hegseth på VGTV, P3 og andre store aktører, har langt færre følgere på Youtube enn Midtbø.
Magnus har blant annet samarbeidet bra med andre klatrebloggere, som Erik Karlsson, men også med det amerikanske styrketreningsfenomenet Jujimufu med en gigantisk Youtubekanal som han besøkte nylig for andre gang og fikk en ny sterk vekst.
Så ikke bare et klatrefenomen, men også et mediefenomen snart.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar