Eplefestivalen i Lier har vært en suksess i helgen, med tusenvis av besøkende og nedplukkede trær på festivalområdet. Været skal selvsagt ta sin del, men æren ligger hos arrangørene av en god festival med et behagelig lavt kommersielt nivå.
I et land som oversvømmes av festivaler er det godt gjort å lykkes så bra med et så hverdagslig produkt som epler, og uten å ty til dyre artister eller andre lokkemidler. For å klare dette har arrangørene fått avgjørende hjelp av en sterk merkevare knyttet til frukt og grønt fra Lier. Festivalen viser at kommuneslagordet Grønne Lier ikke er tomt prat, selv om det ut fra eplefargen nå om dagen kanskje er like treffende med røde Lier.
I en tid med mye usikkerhet i landbruket om fremtiden, peker kanskje køene foran bodene på eplefestivalen ut noen viktige retninger. De viser blant annet hvor viktig det er å utvikle nye produkter som kan styrke bruken av tradisjonelle landbruksprodukter. Like viktig er det at høy kvalitet er avgjørende for å rettferdiggjøre den prisforskjellen som ligger mellom slike nisjeprodukter og masseproduktene. Her gir den økte interessen for økologiske matvarer en viktig drahjelp.
Kanskje er det også en styrke for lokale produsenter at vi kan bli mer interessert i mat fra nærmiljøet, både for å vite hva vi kjøper og for å unngå for lang reiseavstand. Nå er det langt fra all kortreist mat, som det så pent heter, som virkelig hjelper miljøet fordi en del av den er produsert i drivhus varmet opp med forurensende fyringsolje eller med tung drahjelp av andre innsatsvarer. Men for epler og en del andre varer er dette et relevant argument.
At de lokale butikkene så ikke har den kjente merkevaren Lierepler i sine butikker, slik avisen skrev lørdag, får stå som et kuriøst og passende eksempel på hvordan disse idealene møter den sentraliserte matindustrien. Det viser utfordringen med å lage spennende kvalitetsnisjer for en matindustri som først og fremst må ta hensyn til kostnader og kundenes jakt etter de billigste matvarene.
Leder i Drammens Tidende, mandag 22. september
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar